SHOAH E POST MEMORIA

SHOAH E POSTMEMORIA

“Shoah e postmemoria” è un progetto di rivisitazione della Shoah. È un tentativo di analizzare le ragioni estetiche, psicologiche e sociologiche che sono alla base della memoria del passato, cioè della capacità di rivivere da parte della seconda o terza generazione un dramma che per loro è extra-biografico. È un processo fondamentale di compensazione di un vuoto causato dalla mancanza di corrispondenza tra le immagini e le esperienze reali.
In ciò, l’immagine assume un potere simbolico e iconico di traccia, che va indietro (attraverso una progressiva compensazione) ad un insieme di idee ed immagini sedimentatesi nel tempo nella memoria individuale e collettiva.

 

SHOAH AND POSTMEMORY

“Shoah and Postmemory” is a project to re-visit Shoah. It is an attempt to analyse the aesthetic, psychological and sociological reasons, which are at the basis of past remembrance, that is, the ability of the second and third generation to re-live a drama, which is for them extra-biographic. For them it is a fundamental compensation passage, of a void caused by the lack of correspondence between images and experienced reality.
In this, images assume a symbolic, iconic strength of traces which go back (through a compensation progress) to an index of ideas and images sedimentary in time both in the collective and individual memory.

 

PRINTS

PRINTS DETAILS

SERIES: Shoah and Postmemory
YEAR: 2008-2011
SIZE: variable (standard: 106×71 cm)
TECHNIQUE: Fine Art “Gliclée” print on cotton paper
EDITION: 9 + 2 artist prints (variable size)

 

VIDEO

SHOAH AND POSTMEMORY

 

INTERVIEW

 

DOWNLOAD PDF

SHOAH E POSTMEMORIA / SHOAH AND POSTMEMORY (Italiano – English)